پترو ماشین کو

کاوشگر وویجر ۲ ناسا تا ۱۱ ماه آینده در فضای میان هنرمند ای به حال خود باقی می ماند. ناسادر حال بهبود بشقابی رادیویی ۷۰ متری است که از آن برای ارسال دستورات بوسیله وویجر ۲ کاربرد می بطی ء. کاوشگر وویجر ۲ در سال ۱۹۷۷ پرتاب شد و در نوامبر ۲۰۱۸ واردفضای میان ستاره ای شد. این کاوشگر ۴۳ سال در فضا بوسیله سفر خود امتداد داده است و حالا ۲۰ میلیارد کیلومتر با زمین بور دارد. وویجر ۲ تا زمان پایان پروژه ی ارتقا بشقاب رادیویی تو ژانویه ی ۲۰۲۱ بوسیله مسیر سلیقه خود ادامه می دهد. البته کاوشگر هنوز هم اطلاعاتی را به زمین ارسال می کند؛ ولی احتمال بروز نقص فنی در آن وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال در عاقبت ماه ژانویه، نقصی فنی منجر بوسیله اطفا موقتیوویجر ۲ شد و مدیران پروژه را بوسیله شدت سراسیمه اشتی فضاپیما کرد. آن ها معمولا می دانند درون چنین موقعیت هایی باید چه مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش انجام دهند؛ بدین منظور فرمان هایی برای بازیابی فعالیت های معمول فضاپیما ارسال کردند. درون فاصله ی کنونی وویجر ۲ از زمین، تقریبا یک روز و نیم کشش می کشد تا فرمان ها از زمین به آن برسد.

بشقاب رادیویی درون استرالیا، قدری از شبکه ی فضایی عمیق (DSN) است. ناسا می خواهد از این سیستم برای برقراری ارتباط با بسیاری از کاوشگرهای خود استفاده نرم. DSN-ها در سه گانه عمه از زمین قرار دارند. یکی از آن ها داخل کالیفرنیا، یکی در اسپانیا و دیگری تو استرالیا است. هر کدام از DSN-ها دارای چندین آنتن مبصر هستند. برای مثال، مجموعه ی استرالیایی که درون ارضی ۴۰ کیلومتری داخل جنوب غرب کانبرا قرار دارد، فراهم بوسیله سه بشقاب رادیویی ۳۴ متری است که می تواند داده های علمی را قبض بطی ء اما عزب بشقاب رادیویی ۷۰ متری امکان ارسال دستور بوسیله وویجر ۲ را دارد.مقاله های مرتبط:کاوشگر جدید میان ستاره ای؛ هدف جدید ناسا پس از مأموریت های تاریخی وویجروویجر 2 موفق به ارسال اولین داده ها از فضای میان هنرمند ای شد



 تمثال مفهومی بازیگر از کاوشگر وویجر ۲ داخل فضای میان ستاره ای

DSN یکی از ارزشمندترین منابع اکتشافات فضایی است که به مدت ۵۷ سال بی وقفه بوسیله فعالیت خویشتن ادامه داده است و بدون آن فضاپیماهایی که به اعماقمنظومه ی شمسی سفر کرده اند، نمی توانستند با زمین ارتباط برقرار کنند. تنها ناسا از این شبکه استفاده نکرده است بلکه آژانس فضایی اروپا و برنامه های فضایی ژاپن، هند و به زودی امارات متحده ی عربی هم از آن استفاده خواهند کرد.

 پروژه ی تعمیر بشقاب رادیویی از روز دوشنبه آغاز می شود و تا یازده ماه آینده ادامه پیدا می یواش. با آغاز این پروژه دیگر امکان ارسال اذن بوسیله فضاپیما حیات ندارد، گرچه وویجر ۲ می تواند اطلاعاتی را به زمین ارسال کند. ناسا بخاطر تکمیل عملیات تعمیر و ارتقاء، مجبور است کمی کلیدی از تجهیزات لازم برای ارسال مطلب به بکلی منظومه ی شمسی را غیرفعال کند. خاموشی بشقاب ها، بوسیله دلیل سیل مأموریت های جدید به مریخ داخل تابستان امسال ضروری است. از طرفی این خاموشی موقتی مدال می دهد، شبکه ی فضایی ژرف زیرساخت ناسا و دیگر سازمان های فضایی، بوسیله نرم کردن درمانده شده است و نیاز به تعمیرات عریض ای دارد.

واضح است تعمیرات یکی از بشقاب ها، ویژگی های جدیدی را کنار دیگر DSN-ها وارد می کند؛ اما بوسیله گفته ی جف برنر، سرپرست DSN: «مزیت این تعمیرات این است که آنتن کانبرا پس از بازگشت بوسیله شکلی مطمئن نم به فعالیت خود ادامه خواهد انصاف.»



DSS43، بشقاب رادیویی ۷۰ متری درون تأسیسات شبکه ی فضای عمیق درون کانبرای استرالیا، عزب آنتنی است که می تواند دستورات را بوسیله فضاپیمای وویجر ۲ ارسال کند

تعمیرات بشقاب های DNS، نه تنها ارتباط با وویجر ۲ بلکه برقراری رابطه با بسیاری از دیگر فضاپیماهای ناسا را بهبود خواهد داد. برای مثال، این پروژه می تواند به سود مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ (Perseverance) باشد که قرار است تابستان امسال پرتاب شود. بشقاب های DNS همچنین بوسیله منفعت پروژه ی سرنشین دار آرتمیس است که استراحت است تا سال ۲۰۲۴ دو فضانورد را داخل معاشرت قطب جنوب ماه فرود بیاورد. به گفته ی سوزان دود، سرپرست واحد بین سیاره ای JPL ناسا:این تعمیرات برای پشتیبانی از مأموریت های در حال توسعه و آینده ی ناسا و نیز مأموریت های کوشا فعلی ضروری هستند.

چهار مأموریت بوسیله مریخ بخاطر تابستان امسال پروگرام ریزی شده اند. با رسیدن فضاپیماها به سیاره ی قزل درون سال آینده، سه عدد از آن ها برای مخابره ی داده ها با زمین نیاز به پهنای باند بیشتری دارند (چین از بشقاب های خویشتن برای مأموریت های مریخی استفاده می کند). وویجر ۲ به برهان مسیر خود نسبت به زمین، تنها می تواند با یک آنتن درون شبکه ی DSN ارتباط برقرار کند: بشقاب ۷۰ متری کانبرا یا DSS 43؛ و این بشقاب باید برای مأموریت های متاخر مریخ بهبود پیدا درنگ.



مهندسان در حال امر روی فضاپیمای وویجر در نوامبر ۱۹۷۶

از آنجا که وویجر ۲، فضاپیمایی قدیمی است، از مشت دادن تماس با آن بخاطر مدتی طولانی، ریسک فوقانی دارد؛ و توانایی زمین برای مناسبت با این کاوشگر در یازده ماه آینده محدود خواهد وجود. به گفته ی گلن ناگل:در این کار اندوه مانند بسیاری از پروژه های دیگر، سربزرگی وجود دارد. این پروژه تغییری بزرگ است که طولانی ترین زمان خاموشی را بخاطر یک بشقاب در کشش هجده سال سابقه ی من، به دنبال خواهد داشت.»

یکی از بزرگ ترین مخاطره ها در حفظ مناسبت با وویجر ۲، حفظ علت آنتن این کاوشگر به سمت زمین است. به این منظور، کاوشگر باید پیشرانه های خویشتن را چندین مرحله در روز فعال نرم. مدیران مأموریت باید به عملیات خودکار کاوشگر برای حفظ کردن جهت آن به مدت یک سال امیدوار باشند.جهت آنتن و حفظ گرمای وویجر، دو نگرانی پا بر جا بخاطر ادامه ی مأموریت آن هستند

نگرانی بعدی، حفظ گرمای کاوشگر است. آویشن وویجر بوسیله مرور چند ابزار آن را خاموش کرده اند تا از گرمکن های آن ها بخاطر حفظ دمای لوله های بنزین در صفر درجه ی سانتی گراد استفاده کنند. هرچند تیم مهندسان در یک سال پیش رو نمی توانند دستوری را به وویجر ۲ ارسال کنند، هنوز می توانند به صدای این فضاپیما گوش دهند. آن ها با استعمال از دیگر آنتن های موجود داخل کانبرا، می توانند به جمع آوری داده های علمی خود بپردازند.

وویجر ۱ و وویجر ۲ عزب داخل بور ی چند هفته از یکدیگر برای اجرای مأموریت مبصر و بی سابقه ی ملاقات از غول های گازی منظومه ی شمسی (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) سیر تکاملی خود را آغاز کردند. آن ها در طول بسیار از چهل سال فعالیت، از تمام غول های گازی بازدید کردند و با خروج از منظومه ی شمسی وارد فضای میان هنرمند ای شده اند.

وویجر ۱ درون اوت ۲۰۱۲ نخستین جسم انسان ساخت حیات که موفق شد هلیوسفر را ترک بطی ء و وارد فضای میان ستاره ای شود. هلیوسفر حباب وقار از راسته های مغناطیسی و ذرات باردار خورشید است. وویجر ۲ هم شش سال بعد وارد فضای میان بازیگر ای شد. این دو فضاپیما تو حال حاضر سوخت کمی دارند و اعضای مأموریت بخاطر حداکثر استفاده از توان پایا مانده، فداکار از ابزارهای علمی آن ها را آرام کرده اند. احتمالا هر دو فضاپیما تا سال ۲۰۲۴ به فعالیت خود ادامه خواهند انصاف.بیشتر بخوانید:اسپیس ایکس پنجاهمین فرود راکت فالکون را با پرتاب آخرین کپسول دراگون رقم زداز فرصت تا استقامت؛ ناسا معروفیت مریخ نورد بعد اینده اش را انتخاب کردبا LUVOIR آشنا شوید: تلسکوپ پرچمدار احتمالی بعدی ناساستاره شناس ها برای نخستین کود از طریق امواج رادیویی موفق بوسیله کشف سیاره ای فراخورشیدی شدندشناسایی مریخ لرزه درون سیاره سرخ؛ دستاورد سطح نشین اینسایت ناسا
  • ۹۸/۱۲/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی