پترو ماشین کو

با وجودی که هزار و 800سال از ساخت آن می گذرد، اما بنای آن همچنان پابرجاست. بناء این زندان با عقل های آتشفشانی منیع شده و ارتفاع دیواره های آن بوسیله ۹متر می رسد. این بنای تاریخی درون معاشرت کوهستان مسگرآباد راحتی دارد و 12کیلومتر که تو جاده خراسان طی کنید، بعد از سه گانه راه سیمان، کوهستان های مسگرآباد را تو جانب چپ خویشتن می بینید. زندان هارون الرشید یا زندان خان، مربوط به زغال اخته 4هجری قمری است که تو عهد آل بویه ساخته شده، اما عده ای بر این باورند که قدمت بنای آن بوسیله اطراف ساسانیان و سلجوقیان می رسد. از این زندان به نشانی سلول های انفرادی برای بردگی زندانیان کاربرد می شد و به عقیده «آندره گدار» معمار و باستان شناس فرانسوی، بنای آن از زمان سلجوقی است و یکی از استحکامات ارتشی آن عصر بشمار می رفت. 
بنای زندان به شکل مکعب مستطیل بوسیله بلندی ۹متر و به صورت 2طبقه باریک شده و از درازا و پهنای یکسانی طبق با ۳۰متر و 30سانتیمتر برخوردار است. این زندان دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ است که ۱۱بهمن سال۱۳۳۴ با شماره۴۰۸ به نشانی یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسا است.
  • ۹۹/۰۴/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی