پترو ماشین کو

گروهی از پژوهشگران که داخل سال ۲۰۰۷ دانا شدند یک واکسن آزمایشی HIV، خطر عفونت ویروس ایدز را درون برخی افراد اضافه داده بود، آژیر می دهند که کاندیداهای واکسن کووید ۱۹ می توانند حساسیت دربرابر HIV را اضافه دهند. این نگرانی ها درون شرایط رقابت بخاطر پیدایش واکسنی بخاطر مهار دنیاگیری ویروس کرونا ظاهر شده است ولی زمان حال پژوهشگران داستانی هشدارآمیز را مطرح می کنند چراکه کارآزمایی های کاندیداهای سابق الذکر امکان پذیر است بوسیله زودی در مناطقی متشابه آفریقای جنوبی که تو آن ها همه گیری HIV هویدا است، آغاز شود.

در برخی از واکسن های تأییدشده و آزمایشی نوعی آدنوویروس به کار رفته است که می تواند انگیزه سرماخوردگی شود اما اغلب بی خسارت است. تو کارآزمایی بدفرجام واکسن HIV از سویه ی مهندسی شده ای از آدنوویروس ها بوسیله نام آدنوویروس ۵ (Ad5) مصرف شد تا ژن کدکننده ی پروتئین سطحی ویروس ایدز را وارد بدن درنگ.

تو چهار واکسن کووید ۱۹ کاندیدا که زمان حال در چندین کشور ازجمله آمریکا در کارآزمایی های بالینی قرار دارند، Ad5 به طور مشابهی به عنوان وکتوری بخاطر انتقال ژن پروتئین سطحی ویروس عامل دنیاگیری یعنی SARS-CoV-2 عمل می کند. دو مورد از این واکسن ها ملتفت کارآزمایی های بار ی ثالث تو روسیه و پاکستان شده اند.

در شماره ی اخیر لنست (۱۹ اکتبر)، پژوهشگران با گزارش تجربه ی خود از یک کارآزمایی کنترل شده با دارونمای واکسن ایدز که STEP نام داشت، درمورد این کاندیداهای واکسن آژیر می دهند. تجزیه و تحلیل موقت STEP نشان می داد که مردانی که قبل از شهود واکسن بوسیله نعوظ طبیعی بوسیله Ad5 آلوده شده بودند، دربرابر ویروس ایدز آسیب پذیری بیشتری پدیدار کردند.

واکسن مذکور که بوسیله وسیله ی همکاری مرک ساخته شده بود، امید واقعی جستجوی ۲۰ ساله بخاطر واکسنی بود که بتواند با HIV مقابله یواش. اما پس از روبرو شدن نتایج STEP، این میل از بین رفت. لارنس کوری یکی از نویسندگان همکار مجله ی منتشرشده در لنست، می گوید او و همکارانش این مسئله را پدیدار کردند بمنظور واکسن های کووید ۱۹ مبتنی بر Ad5 ممکن است بوسیله زودی درون جمعیت های دارای شیوع بالای HIV و بنابراین خطر اعلی عفونت غیرمنتظره درجریان کارآزمایی بالینی آزمایش شوند.

حاصل ی معکوس کارآزمایی STEP (که کارایی واکسن مارک را در افراد درمعرض ریسک بالای ابتلا به عفونت HIV داخل قاره ی آمریکا و استرالیا ارزیابی می کرد)، درون مطالعه ی دیگری کوچکتر عنوان Phambili که باز غم مربوط به همان واکسن بود، معین شد. این آزمایش به طور بی آرامی زمان داخل آفریقای جنوبی درحال انجام بود و بوسیله جهت داده های STEP زودتر از موعد متوقف شد.مقاله های مرتبط:ابتلای مجدد به کووید ۱۹ چه پیامدی برای واکسن های آن دارد؟چرا می توان درمورد واکسن کرونا خوش بین بود؟اگر تولید واکسن کرونا موفقیت آمیز نباشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اینکه دقیقا چگونه واکسن Ad5 مرک موجب تکثیر کار بزرگ ارجاع HIV داخل کارآزمایی های مذکور شد، هنوز مبهم است. داخل سرمقاله ی لنست به احتمالات مختلفی ازجمله کاهش ایمنی دربرابر HIV، استواری تکثیر ویروس ایدز خواه آماده سازی سلول های هدف بیشتر بخاطر این ویروس اشاره می شود.

علاوه بر کاندیدهای واکسن کووید ۱۹ مبتنی بر Ad5، چندین واکسن طلایه دیگر ازجمله واکسن های مصنوع شده به وسیله ی شرکت جانسون اند جانسون و واکسن آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد از آدنوویروس های دیگری به نشانی وکتور کاربرد می کنند. هیچ مدرکی وجود ندارد که علامت دهد هریک از این آدنوویروس ها سربزرگی عفونت HIV را اضافه می دهند.

از بین کاندیداهای واکسن کووید ۱۹ مبتنی به خشکی امدن Ad5، واکسن همکاری چینی کن سینو متجاوز از همه پیشرفت کرده است. در گزارشی تو لنست که در ماه مه منتشر شد، پژوهشگران این شرکت احتمال افزودن خطر عفونت HIV به واسطه ی وکتور مورداستفاده ی خود را شب پره کردند و گفتند که در کارآزمایی های خود این موضوع را مورد توجه قرار خواهند داد. واکسن کووید ۱۹ شرکت کن سینو درحال آزمایش در کارآزمایی های کارآیی داخل روسیه و پاکستان است و مقصود دارد که همکاری متجاوز از ۴۰ هزاره نفر را جلب نرم و انبازی درحال مناظره درمورد آغاز مطالعات خود در عربستان، بزریل، شیلی و مکزیک است.

چین قبلا واکسنی را که کن سینو محصول ابولا مخلوق است و در آن از وکتور Ad5 استعمال می شود، تأیید کرده است. یو ژوئفنگ، مدیرعامل کن سینو می گوید که کار بزرگ افزایش حساسیت دربرابر HIV ممکن است محدود بوسیله واکسن های مبتنی کنار Ad5 باشد که یکی از پروتئین های ویروس ایدز را تولید می کنند. واکسن ابولای این شریک داخل جمعیتی در سیرالئون تک آزمایش قرار گرفت که به گفته ی وی دارای عالمگیر بالای HIV وجود و چنانچه مشکلی تو این رابطه وجود داشت، حدس تشخیص آن پشته بود.

مؤسسه تحقیقات گامالیا تو روسیه نیز یک کاندیدای واکسن کووید ۱۹ دارد که از ترکیبی از وکتورهای Ad5 و Ad26 مصرف می کند و اکنون داخل کارآزمایی کارآیی در آن ملک فراغت دارد.

هفته ی گذشته، شرکت ایمیونیتی بیو تأیید سازمان طعام و داروی آمریکا را برای آغاز کارآزمایی های انسانی واکسن کووید ۱۹ که از Ad5 به عنوان وکتور کاربرد می کند، دریافت کرد. مقدماتی کارآزمایی در نیوپورت بیچ کالیفرنیا ایفا خواهد شد اما پاتریک سون شیونگ، مدیرعامل همدستی می گوید امیدوار است بتواند آن را در آفریقای جنوبی همچنین یعنی همان جایی که او در آن بزرگ شد و بوسیله کالج پزشکی رفت، آزمایش کند. وی نتایج وارسی ی STEP را بسیار پیچیده می خواند و تأکید می کند که واکسن Ad5شرکت ایمیونیتی بیو چهار ژن حذف شده دارد که علت کاهش پاسخ حمایت دربرابر ویروس می شود. 

سون شیونگ تأکید می کند که واکسن آزمایشی کووید ۱۹ این انبازی برخلاف کاندیداهای دیگر که از یک وکتور آدنوویروس استفاده می کند، دو ژن متنوع SARS-CoV-2 را نمایش می دهد و بنابراین ممکن است نگهداری بیشتری دربرابر عفونت یا مصیبت فراهم بطی ء.

گلندا گری، پزشک متخصص اطفال که رئیس شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی است و رئیس پروتکل کارآزمایی Phambili بوده است، در چندین گفت وگو با آویشن ایمیونیتی بیو باهم اتحاد کردن کرده است. گری می گوید: «وقتی سون شیونگ با آفریقای جنوبی ارتباط گرفت، ما کاملا سراسیمه بودیم. همه ی ما که در Phambili مشارکت داشتیم و از آنچه تو آن تک اتفاق افتاد، آسیب دیده بودیم، پرسیدیم که آیا اشتیاقی برای عمل این طور مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش در آفریقای جنوبی وجود دارد؟» گری می گوید اما پس از چند ماه مشورت، آفریقای جنوبی به این مولود رسید که باید کارآزمایی کوچکی از واکسن در افراد دارای خطر پایین تر عفونت HIV انجام شود.

گری می گوید از پیشنهاد ایمیونیتی بیو برای رخصت دادن به این سرزمین برای تولید محصول قدردانی می درنگ. او می گوید ما در آفریقای جنوبی درگیر دنیاگیری کووید ۱۹ هستیم و نمی دانیم که آیا هرگز به مجموعه واکسن های کنونی دسترسی معلوم خواهیم کرد. وی تأکید می کند که غرض برای حرکت رو به جلو باید برعهده ی دانشمندان و مسئولان و کمیته های اخلاق آفریقای جنوبی باشد.بیشتر بخوانید:چرا دویدن زانوها را خرابکاری نمی کندهمه گیری ویروس کرونا درون ایران از نگاه آمار و ارقام [به روزرسانی: ۲ آبان ۹۹]فکر می کنید تنگ کردن خون غریزی دارید؟ دوباره خیال کنیدسازمان غذا و داروی آمریکا رمدسیویر را به نشانی علاج کووید ۱۹ تایید کرداحتمال مرگ پس از حمله قلبی در نسوان بالغ بیشتر از مردان است
  • ۹۹/۰۸/۰۲

نظرات (۱)

سلام خوشحال میشم از قالب ارزو استفاده کنید

http://q-amyr-p.blog.ir/post/5

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی